Home • Nieuws • Agenda • Haersmasingel 40 • 9062 GC Oenkerk • info@vctrynwalden.nl • Contact
Verslag Algemene Leden Vergadering VCT d.d. 17 november 2022
1. Opening
De voorzitter heet iedereen welkom; fijn dat jullie met zovelen zijn (ca. 50 leden)! Vorig jaar werd de digitale vergadering bijgewoond door slechts 6 leden.
Een aantal afmeldingen: Gert van der Meijden, Rudy Outhuijse, Ealse en Hilde Stienstra, Wijbren Wijma.
2. Vaststelling notulen laatste vergadering
De notulen van de vergadering van 1 december 2021 (digitaal) worden vastgesteld.
3. Van het bestuur (terug- en vooruitblik)
Terugblik:
Vooruitblik:
Tjeerd Rijpma (voetbalzaken) vraagt Stefan Knobbe zich kort voor te stellen: “Ik, Stefan Knobbe, ben 35 jaar en ik heb 3 kinderen. Ik heb LAC Frisia getraind en ben dit seizoen bij VC Trynwâlden begonnen. Uiteindelijk hebben we 20 man op papier gekregen. Een grote verdienste van Tjeerd Rijpma. Er zijn jongens uit Rijperkerk, op een nette manier, teruggehaald. Vanaf augustus is het 1e elftal begonnen; de resultaten zijn nog niet naar verwachting, maar er is een stijgende lijn. Het is belangrijk om één team te zijn en te blijven. We gaan zorgen voor de punten!”
4. Nieuwe jeugdcommissie (door Gabe Postma)
In juli 2022 hebben we afscheid genomen van Hans de Vries en Jelle Hiemstra. Door het ontbreken van vervanging zijn zij een jaar langer aangebleven en daarvoor nogmaals dank.
Met zes nieuwe personen zijn we gestart met een nieuwe jeugdcommissie:
Patrick Inia, coördinator JO17-JO19
Niels de Jager, coördinator JO12-JO15 en MO15
Siemon Bakker, coördinator JO10-JO11
Claudia Postma, coördinator JO7-JO9
Rika Ferwerda, PR en Communicatie
Gabe Postma, voorzitter
Kader 2022/2023
Dit jaar de meeste leiders en trainers eerder aangesteld dan een jaar eerder. MO15 en Vrouwen1 heeft iets langer geduurd.
Voorbereidingen zaalvoetbal
Het veldvoetbal is in volle gang en loopt naar wens. De organisatie rondom zaalvoetbal en zaaltrainingen zijn inmiddels gestart; dorpencompetitie voor JO7-JO13 en JOFK (voorheen Kerstzaalvoetbaltoernooi KNVB) voor JO15-JO19. Er zijn zaaltrainingen voor alle jeugd in Gytsjerk of Oentsjerk. Jurre van der Meer organiseert in de kerstvakantie een jeugdmixtoernooi vanuit zijn studie (CIOS).
Aandachtspunten voor dit seizoen
Selectiebeleid; door de toename van het aantal jeugdteams, met als gevolg dat er meerdere teams per leeftijdscategorie zijn, ontstaan vragen over wel/niet selecteren. Dit hoofdstuk ontbreekt nog in het jeugdbeleidsplan. Trainersbegeleiding; we hebben veel jonge trainers die teams trainen. Begeleiding hierbij is noodzakelijk, maar niet structureel ingeregeld.
Voor beide punten hebben we ondersteuning vanuit de KNVB.
Vanuit de zaal komt de vraag om jeugd scheidsrechters op te leiden en te begeleiden Vele jongeren vinden fluiten niet leuk, omdat er begeleiding ontbreekt. Begeleiding is er wel, maar in welke mate dit structureel is, is nog de vraag. Er is verbetering en vooruitgang, maar het zou mooi zijn dat er meer begeleiding komt. Mogelijk overleg met Roelof Jan Rinsma om te helpen. Meerdere jongens geven aan dat er niet duidelijk is wat van hen wordt verwacht en in hoeverre zelfredzaamheid wenselijk is. Zij kunnen altijd leiders om uitleg vragen en in de bestuurskamer staat alles klaar, maar er is toch behoefte aan meer begeleiding. Roelof Jan geeft aan een en ander op papier te zetten. Mogelijk een bijeenkomst met scheidsrechters beleggen.
5. Vrijwilligersbeleid
Het streven is naar een bredere groep. Iedereen binnen de club (speler of ouder) zou iets voor de club moeten doen (morele verplichting). Bijvoorbeeld, spelers van het 1e fluiten minimaal 2/3x per seizoen de jeugd. Vorig seizoen heeft een wervingsactie door het uitdelen van formulieren aan ouders van jeugdleden (keuzemogelijkheden vrijwilligersactiviteiten) weinig succes opgeleverd.
Prioriteit op dit moment is het inzetten van vrijwilligers in de kantine. Binnen de voetbalvereniging vragen we meer input. Speciaal na een wedstrijd van de seniorenteams op zaterdag. Er is een nieuwe opzet met 10 kantine teams, coördinatie door SBSO; over gehele jaar verdelen.
Voorstel vanuit de zaal: na elke wedstrijd 2 van het spelende seniorenteam achter de bar inzetten. We gaan dit via de coördinatoren regelen. Bij deze afgesproken, top!
Actueel gezocht:
- Grensrechters 1e – Jolt vraagt de aanwezigen in hun netwerk na te vragen,
- Bezetting kassahokje – spelersvrouwen inschakelen?
6. Financieel (door Roelof Planting)
6.1 Financieel verslag en toelichting 2021-2022
In het seizoen 2021-2022 heeft VC Trynwâlden een positief resultaat geboekt van 18.093,33 EUR (zie onderstaande tabel 1). De stijgende baten kunnen voornamelijk verklaard worden door een groeiend ledenbestand en sponsoren. De lagere kosten dan begroot komen voort uit (1.) lagere kosten trainers, (2.) lagere kosten doorbelast vanuit de KNVB en (3.) uitblijvende inhaalslag op materialen.
BATEN |
BEGROTING 21-22 |
REALISATIE 21-22 |
Verschil t.o.v. begroting |
|
Totale baten |
€ 92.050 |
€ 95.334 |
€ 3.284 |
3,6 % |
|
||||
LASTEN |
BEGROTING 21-22 |
REALISATIE 21-22 |
Verschil t.o.v. begroting |
|
Totale lasten |
€ 92.050 |
€ 77.241 |
- € 14.809 |
- 16,1 % |
|
||||
RESULTAAT |
BEGROTING 21-22 |
REALISATIE 21-22 |
Verschil t.o.v. begroting |
|
Total resultaat |
€ 0 |
€ 18.093 |
€ 18.093 |
|
Tabel 1: Totale baten en lasten en totaal resultaat seizoen 2021-2022.
Dit resultaat zal als volgt worden onderverdeeld;
Toevoeging bestemmingsreserve kledingfonds
- Dotatie kledingfonds € 8.600
- Af: Onttrekking kledingfonds € 7.327
- Bestemmingsreserve kledingfonds € 1.273
Toevoeging algemene reserves € 16.820
6.2 Toelichting begroting seizoen (boekjaar) 2022-2023
In tabel 2 (hieronder weergegeven) wordt een samenvatting gepresenteerd van de begroting voor het seizoen (boekjaar) 2022-2023. Deze samenvatting bestaat uit de totale baten, lasten en resultaat van de 2022-2023 begroting ten opzichte van de 2021-2022 resultaten. Ten opzichte van seizoen 2021-2022 zal het totaal resultaat fors dalen van € 18.093 positief resultaat naar een begroot negatief resultaat van € 7.350.
BATEN |
BEGROTING 21-22 |
BEGROTING 22-23 |
Verschil t.o.v. begroting 21-22 |
|
Totale baten |
€ 92.050 |
€ 93.800 |
€ 1.750 |
1,9 % |
|
||||
LASTEN |
BEGROTING 21-22 |
BEGROTING 22-23 |
Verschil t.o.v. begroting 21-22 |
|
Totale lasten |
€ 92.050 |
€101.150 |
- € 9.100 |
- 9,9 % |
|
||||
RESULTAAT |
BEGROTING 21-22 |
BEGROTING 22-23 |
Verschil t.o.v. begroting 21-22 |
|
Total resultaat |
€ 0 |
- € 7.350 |
- € 7.350 |
|
Tabel 2: Samenvatting van totale baten en lasten en totaal resultaat voor de begroting van seizoen 2022-2023.
Het begrote negatieve resultaat voor 2022-2023 komt voort uit voornamelijk stijgende kosten met betrekking tot trainers, diverse wedstrijdkosten, accommodatiekosten en kledingkosten.
6.3 Verslag van het onderzoek door de kascommissie voor seizoen 2021-2022
De kascommissie, bestaande uit B. Knossen en J. Koopmans, heeft de financiële verantwoording van de penningmeester goedgekeurd en verleent de penningmeester en het bestuur decharge ten aanzien van het in het seizoen 2021-2022 gevoerde financieel beheer.
Brant Knossen blijft in de kascommissie (de leden gaan akkoord met een 4e aaneengesloten jaar). Kenzo Outhuijse meldt zich aan als vervanger van de aftredende Jorn Koopmans.
6.4 Voorstel contributieverhoging
Algemeen: De SBSO “hangt” boven de korf- en voetbal. SBSO is afhankelijk van de plannen van de gemeente (nieuwe sporthal). Daardoor wordt groot onderhoud op de lange termijn geschoven.
Het komende jaar hoeven korf- en voetbal de SBSO financieel geen extra steun te geven. De SBSO heeft voldoende reserve om bijv. de stijgende energiekosten af te dekken.
Zelf heeft de voetbalvereniging in de afgelopen twee jaren een behoorlijke reserve opgebouwd. Dit betekent dat een contributieverhoging dit jaar niet nodig is, volgend jaar gaan we dit opnieuw bekijken.
6.5 Energie besparingen
Het verzoek is om zoveel mogelijk op de eerste velden te trainen. Op veld 5 zijn geen LED-lampen. Bezuinigingen voor wat betreft douchen e.d. worden nog niet doorgevoerd.
7. Rooster van aftreden bestuur
Wietske Kooistra en Fiona Boonstra zijn in juni niet herbenoembaar voor de volgende 3 jaren. Er wordt vervanging voor hen gezocht. We horen graag tips. Het liefst weer twee dames.
8. Samenwerking korfbal en SBSO (ingelast agendapunt)
De samenwerking gaat goed, met twee kanttekeningen; het roken bij beide ingangen wordt als storend ervaren. Er wordt gezocht naar een nieuwe rookplek; een oplossing is er nog niet, maar komt er wel. Tot 14 uur mag er op zaterdag niet gerookt worden op het sportcomplex. We vragen een ieder een goede buur te zijn en rekening houden te houden met roken en muziek(box) in de kantine, we delen het sportcomplex.
Het gezamenlijke eindfeest met de korfbal was een succes en voor herhaling vatbaar.
9. Rondvraag en sluiting
Enkele ideeën vanuit de zaal
- Draaiend rad; extra inkomsten en vanuit hier muziekavond betalen.
- Idee: club van 50.
- Picknicktafels buiten; afnemen bij Sa Leuk Hûs
- Tapbier; eerst kantinebezetting op orde
Al met al, prachtige initiatieven/ideeën! Het bestuur omarmt dit.
De nieuwjaarsreceptie moeten we nog plannen; alleen met voetbal?, mogelijk 2e helft januari.
In 2027 bestaan we 100 jaar; oproep voor een jubileumcommissie.
De jubilarissen kunnen we niet meer vanuit Sportlink traceren. Een oproep aan een ieder hoe we dit op een andere manier kunnen uitzoeken.
Hartelijk dank voor jullie komst en bijdrage!